Exemplu: Activitățile în Moodle


Introducere


În Moodle, „Activitățile”, spre deosebire de „Resurse”, au rolul de stimula învățarea colaborativă și învățarea activă. Introducând activități în Moodle, cursanții sunt puși în situația de a interacționa cu materialul de studiu pentru a răspunde la întrebări sau a realiza anumite sarcini. Unele activități, precum Glosarul, Wiki sau Seminarul implică o colaborare între cursanți sau între cursanți și profesor, facilitând învățarea colaborativă.


În cadrul acestei lecții vom învăța despre rolul și caracteristicile fiecărei activități. De asemenea, vor exista întrebări de verificare pentru fiecare tip de activitate. În funcție de răspunsul dat, vei fi direcționat spre alte pagini ale lecției.


Mergi mai departe pentru a afla detalii despre fiecare tip de activitate.


Sarcinile de lucru


O sarcină de lucru este o activitate care poate fi completată off line și se poate apoi încărca un fișier cu răspunsul sau rezolvarea acesteia. Sarcina constă dintr-un enunț, care conține întrebarea, problema sau activitatea pe care cursantul trebuie să o realizeze. După rezolvarea sarcinii, cursantul poate încărca unul sau mai multe fișiere cu răspunsul sau poate redacta un text on line, în funcție de opțiunea oferită de profesor.


Sarcinile de lucru sunt utile, atunci când scopul nostru este de a evalua munca individuală a cursanților.


Întrebare


Sarcinile de lucru sunt utile atunci când urmărim ca evaluarea cursanților să fie:

colectivă

individuală



Glosarul


Glosarul este un instrument de învățare activă și colaborativă în Moodle cu un mare potențial. Din păcate, este destul de puțin înțeleasă și folosită. 


În cadrul unui glosar putem să definim termenii cheie pe care îi folosim într-un curs, astfel încât cursanții să aibă la îndemână, rapid și ușor, semnificația acestora. Mai mult, chiar, dacă alegem opțiunea de a crea legături active, oriunde se vor găsi termenii respectivi în cadrul cursului, printr-un singur click pe cuvântul în cauză se va deschide o fereastră cu definiția din glosar. Astfel, putem să adăugăm cursului o notă de interactivitate.

Cea mai importantă utilizare a glosarului mi se pare cea de instrument de învățare colaborativă. Cum facem acest lucru? Stabilim termenii cheie care vor fi incluși în glosar și cursanții care vor fi responsabili de introducerea definițiilor pentru aceștia. De asemenea, cursanții pot avea posibilitatea de a introduce mai multe definiții pentru același concept și de a adăuga comentarii la definițiile introduse de colegi. Desigur, avem posibilitatea de a verifica orice definiție și de a aproba postarea acesteia în glosar, astfel încât să nu se producă erori.


Beneficiile utilizării glosarului sunt multiple:


* Cursanții au la îndemână conceptele cheie din curs.

* Materialul cursului devine mai interactiv prin crearea de legături active.

* Pentru a introduce definiția unor concepte, cursanții trebuie să interacționeze cu materialul de studiu, implicându-se activ în învățare.

* Deoarece pot fi introduse definiții multiple, au posibilitatea de a avea mai multe perspective asupra aceluiași concept.

* Introducerea de comentarii implică dezvoltarea gândirii critice și învățare colaborativă.


Folosit adecvat, glosarul poate să contribuie la îmbunătățirea experienței de învățare și, mai ales, la implicarea activă a cursanților în învățare - o permanentă problemă a profesorilor din ziua de azi.


Întrebare


Crearea de legături active pentru termenii din glosar permite:

interactivitatea cursului

învățarea colaborativă

dezvoltarea gândirii critice



Sondajul


Sondajul este o activitate oferită de Moodle, care permite evaluarea cursului și obținerea unui feedback din partea cursanților. Acesta are câteva seturi de întrebări predefinite.


* COLLES - Constructivist On-Line Learning Environment Survey - presupune evaluarea cursului și a activităților acestuia pe mai multe dimensiuni:

* Relevanță, 

* Reflecție, 

* Interactivitate, 

* Tutori, 

* Sprijinul colegilor și 

* Interpretare. 



Există trei tipuri de astfel de chestionare: (1) actual, (2) preferat și actual, (3) preferat, care se referă la modalitățile de învățare preferate, respectiv cele din cursul actual/ lecția actuală


* ATTLS - Attitudes of Thinking and Learning Survey - urmărește evaluarea tipului de cursant - (1) cursantul care învață colaborativ (învățare legată) și (2) cursantul care învață individual (învățare separată).

* Incidente critice: este un tip de sondaj în care cursanții trebuie să își scrie propriile răspunsuri, în timp ce la variantele anterioare de sondaj răspunsurile erau evaluate pe o scală de la 1 la 5. 


Întrebare


Prin care tip de design se urmărește evaluarea pe o scală de la 1 la 5 a unor dimensiuni precum: relevanță, reflecție, interactivitate?

COLLES - Constructivist On-Line Learning Environment Survey

ATTLS - Attitudes of Thinking and Learning Survey

Sondajul Incidente critice



Chestionarul




Întrebare



Feedback-ul




Întrebare



Seminarul


Seminarul este o activitate în Moodle care, pe lângă realizarea unei sarcini, presupune evaluarea lucrărilor colegilor. Această evaluare intercolegială se face după o serie de criterii oferite de profesor.

Seminarul se desfășoară în două etape:


1. trimiterea lucrărilor

2. evaluarea intercolegială a lucrărilor


Această activitate din Moodle are un rol important în învățarea colaborativă, dar și în dezvoltarea gândirii critice. 


Prima etapă implică interacțiunea cursantului cu materialul studiat pentru a putea să rezolve tema primită și a trimite lucrarea. Este important ca instrucțiunile să fie formulate astfel încât cursanții să înțeleagă de la început că lucrările lor vor fi văzute și corectate de colegi. Conștientizând că mai multe persoane vor vedea lucrarea trimisă și o vor corecta, va stimula cursantul să redacteze cu mai multă grijă lucrarea, astfel încât să fie înțeleasă bine de cât mai multe persoane, ceea ce poate însemna o mai mare implicare activă a cursantului în învățare.


În cea de a doua etapă cursanții vor trebui să citească și să evalueze lucrările colegilor. Un rol esențial, în această etapă, îl au criteriile oferite de profesor pentru evaluare, care trebuie să fie cât mai clare. Cursanții vor analiza critic lucrările colegilor pentru a vedea care dintre criteriile de evaluare sunt îndeplinite și care nu. Folosit în mod repetat, seminarul poate contribui la dezvoltarea gândirii critice a cursanților. Un alt beneficiu al utilizării seminarului constă în faptul că fiecare cursant va citi cel puțin două dintre lucrările colegilor, văzând cum au răspuns aceștia: pe de o parte vor avea ocazia să vadă mai multe perspective, mai multe modalități de a răspunde la aceeași temă, iar pe de altă parte vor afla informații noi pe care le-au inclus colegii în lucrările lor.


Întrebare


Evaluarea lucrărilor colegilor se face după criteriile de evaluare stabilite de către profesor.

Adevărat

Fals



Lecția


Lecția constă dintr-o serie de pagini web, dispuse într-o anumită ordine, unde afișarea următoarei pagini poate fi condiționată de răspunsul corect la una sau mai multe întrebări. Aceste întrebări sunt folosite pentru a verifica înțelegerea materialului de către cursanți.



Last modified: Friday, 25 August 2017, 9:35 AM